כל מה שלא ידעתם! על עבירות סמים בקרב בני נוער

מהו הפחד הגדול של הורים לבני נוער בשנת 2021?
כיצד תוכלו להגן על ילדיכם מעבירות סמים?
עורכת הדין מיטל בוארון מספרת על מצב עבריינות בני הנוער בשנת 2021 ומפרטת את ההשלכות וההתנהלות של קטינים ומערכת המשפט במקרה של עבירות סמים הנפוצים כל כך!

סמים בקרב בני נוער, מה קורה באמת בשנת 2021

עו"ד בוארון מסבירה: הפחד הגדול ביותר של כל הורה כאשר הילד שלו מגיע לגיל ההתבגרות הוא איבוד שליטה ואי ידיעה על מה שעובר הילד

חלק מהילדים עוברים את גיל ההתבגרות בהצלחה בעוד שחלק אחר הולך לאיבוד בדרך ועלול לחוות ולעבור אירועים פוגעניים ואף ביצוע עבירות פליליות וביניהם נפוצות מאוד עבירות הסמים.

"על הנייר" זה נשמע נורא וכך במציאות, הסמים זמינים ונגישים לכולם בקלות ורוב המשתמשים אינם מגדירים את עצמם עבריינים או מכורים לסם.

 

מהו הסם הנפוץ ביותר איתו מתחיל השימוש בסמים בקרב בני נוער?

בקרב בני הנוער השימוש יתחיל בד"כ בקנאביס אך מהר מאוד יכול להתדרדר לשימוש בנייס גאי (סמי פיצוציות) ואף לסחר של ממש שמאפשר להם להגיע לסכומי כסף משמעותיים עבורם. וכשהם מתחילים לחוש שליטה והצלחה, הם בטוחים שהם חכמים יותר מכולם וטובים יותר אפילו מהוריהם וכמובן מהמחנכים והמבוגרים שסביבם.

 

מהם הגורמים הנפוצים ביותר לשימוש בסמים בקרב בני נוער?

גורם אפשרי ונפוץ מאוד בקרב בני הנוער היא הסביבה החברתית בה הם שוהים, הצורך שלהם להיות חלק מקבוצה, להיות "מקובלים" וישנה השפעה רבה של לחץ חברתי.

הרצון שלהם להיות מקובלים בחברה בה הם מסתובבים דוחק הצידה את שיקול הדעת וסדר העדיפויות שלהם משתנה בין רגע, ללא חשיבה מעמיקה או עצירה כלשהי לפני ההיגררות אחריי החברה.

גורם נוסף הינו השתייכות למשפחה במצוקה, משפחה אשר יש בה קושי כלכלי, אלימות ויותר מכך התמכרות של בן משפחה גרעינית. בני נוער כאלו, להם היסטוריה משפחתית של התמכרויות, נמצאים בסיכון מוגבר להתמכר לסמים אף הם בגיל ההתבגרות. הדוגמא האישית לא קיימת בסביבתם וכך הנפילה לסמים קרובה אליהם יותר מבני נוער אחרים.

והגורם הטבעי ביותר, כמו כל דבר מרגש וחדש בגיל ההתבגרות, הרצון להתנסות, יש לבני נוער בגיל ההתבגרות את הצורך או הסקרנות להתנסות בדברים וחוויות חדשות מבלי לחשוב על ההשלכות ואחת ההתנסויות הפופולריות ביותר הינה צריכת סם לראשונה.

איך תוכלו לדעת אם הילד שלכם צורך סמים?

ניתן לומר שלרוב בני נוער לא נוטים לשתף את ההורה או מבוגרים אחרים על השימוש בסם ובעיקר לא בתחושת הצורך או התלות שלהם לשימוש בו.

לכן יש לשים לב לשוני בהתנהלות הקטין שבשגרה, יציאה מרובה מהבית, עיניים אדומות, חשוב להכיר את סביבת החברים עימה הוא נוהג להסתובב ואף להזמינם לביתכם, ירידה בלימודים, הסתגרות ומופנמות אשר אינה קיימת ואופיינית בד"כ אצל ילדיכם.

מה מותר ומה אסור על פי חוק?

החוק אוסר על כל שימוש בסם, גם אם מדובר על סמים הנחשבים כקלים ואף אם מדובר בשימוש לראשונה.

פקודת הסמים מתייחסת לאיסור, החזקה, הפצה, שימוש, גידול ומבחינה כמובן בחומרת הענישה שבין שימוש לצריכה עצמית ולבין סחר שכן הענישה על עבירה זו חמורה בהרבה וכוללת מאסר בפועל

האם מדיניות אי הפללה בשימוש סמים לצריכה עצמית הקיימת לגבי בגירים חלה גם על קטינים?

כיום קיימת מדיניות  אי הפללה המקלה בענישה כאשר מדובר בשימוש בסמים קלים  לצריכה עצמית אצל בגירים (מעל גיל 18) לפיה בגיר אשר ייתפס בעבירה זו לראשונה יוטל עליו קנס בסך 1,000 ₪, אם ייתפס בפעם השנייה  יוטל עליו כפל קנס, בעבירה השלישית אומנם לא יוגש כנגדו כתב אישום אך זה יהיה בתנאי להסדר מותנה כלשהו ומפעם רביעית והלאה יוגש כנגדו כתב אישום.

מדיניות זו מעניקה יחס מקל עם בגירים אך אינה קיימת אצל קטינים! (מתחת לגיל 18)

קטין אשר ייתפס בעבירה של שימוש בסמים קלים לצריכה עצמית יפתח כנגדו תיק פלילי, כאשר אם מדובר בפעם הראשונה יופנה הקטין לשירות מבחן והתיק כנגדו ייסגר בתנאי לטיפול מותנה ולשיתוף פעולה מלא, ובכל פעם נוספת יוגש כנגדו כתב אישום ויתנהל הליך פלילי.

חשיבות הייעוץ המשפטי לקטין לפני חקירה פלילית

חשוב לציין את חשיבות הייעוץ המשפטי לקטין בטרם כניסתו לחקירה פלילית. עו"ד המתמחה בעבירות נוער יתרשם מהקטין וייתן עבורו ייעוץ מקצועי לעבירת זו בכדי להביא לסגירת התיק או להפחתה משמעותית בענישה.

ייעוץ וליווי של עו"ד המתמחה בעבריינות נוער, יכול לסייע בהקטנת הענישה ואף במניעתה, דבר אשר השלכותיו על עתיד הקטין – הרות גורל!

ההשלכות לעתיד

מעבר להשלכות והנזקים הבריאותיים העלולים להיגרם לבני נוער הצורכים סמים, ישנן את ההשלכות הנגרמות בעקבות רישום פלילי כגון ההתגייסות לצבא והעתיד התעסוקתי.

צה"ל אינו נוהג לגייס לשורותיו מתגייסים בעלי עבר פלילי בעבירות סמים ולכן התערבות עו"ד מקצועי בשלבים ראשונים, חשובה וקריטית! במיוחד אם מדובר בעבירה שניתן לסגור בה את התיק ולהימנע לחלוטין מרישום פלילי וכמובן גם במקרים בהם העבירה חמורה יותר.

כמו כן, בחיים האזרחיים שלאחר השירות הצבאי עלול הרישום הפלילי לפגוע בכניסה למקומות עבודה מסוימים.

עו"ד מיטל בוארון מסכמת ואומרת: "קטינים בני 12 עד 18 אלו הגילאים בהם רוב הילדים מתנסים ועושים טעויות, אל תסמכו על המזל, בכל מקרה של עבירת נוער, פנו לייעוץ משפטי. זה יכול לעזור מאוד במניעה או הפחתה של השלכות הרות גורל על עתיד ילדיכם.

לנו כהורים אין יכולת להיות לצד הקטין בעת ביצוע המעשה עצמו, אך כהורים חיוני שנעשה הכל כדי להגן עליו לאחר מעשה ונסייע לו בצורה מיטבית להתמודד עם ההשלכות של מעשיו.

אני כאן כדי לסייע לכל הורה וקטין בשעות הקריטיות שלאחר מעשה פשיעה או עבריינות נוער, אתם לא לבד!"

 

מיטל בוארון, עורכת דין לעבריינות נוער

לייעוץ בזמן אמת 24/7 צרו קשר

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן