צווי הגנה

מהם צווי הגנה והרחקה?

החוק במדינת ישראל מתייחס לשני סוגים עיקריים של צווי הרחקה:

הסוג הראשון, נקרא בלשונו "צו למניעת הטרדה מאיימת" שהוא בעצם צו הרחקה לפי החוק להטרדה מאיימת תשס"ב- 2001 – כאן המטריד יכול להיות כל אדם ומדובר בכל סוג של הטרדה הפוגעת בפרטיות, בשגרה היומית ובשלוות חייו של אדם כמו למשל אם שכן יפריע באופן קבוע, איום, הטרדה ברשת, ואפילו השחתת רכוש.

הסוג השני, נקרא בלשונו "צו הגנה" והינו לפי החוק למניעת אלימות במשפחה תשנ"א 1991 – כאן המטריד הינו בן משפחה היכול להיות הורה, בן זוג, אח, דוד, סב וכו'. כלומר, החוק בא ומאפשר לבן משפחה להגן על עצמו.

איך מגישים בקשה לצו הגנה/ הרחקה?

 בקשה לצו הגנה תהיה מוגשת במזכירות בית משפט לענייני משפחה או בית משפט שלום ובקשה לצו הרחקה אפשרי בנוסף להגיש גם בבית משפט לנוער.

יש לתמוך את הבקשה בעובדות סבירות שאכן קיימת הטרדה, פגיעה או חשש ממשי לפגיעה בחיים ומצרפים תצהיר המאומת ע"י עורך דין. לאחר מכן ובסמוך להגשת הבקשה נקבע דיון במעמד הצדדים או במעמד צד אחד כאשר עד הדיון ייתכן ויינתן צו הרחקה/הגנה זמני.

תוקפו של צו הגנה/הרחקה הינו לחצי שנה וניתן להאריכו עוד חצי שנה עד שנה. מעבר לצו עצמו רשאי בית המשפט להטיל סנקציות נוספות כמו למשל איסור על יצירת קשר, ערובה כספית אשר תבטיח את ההתרחקות של המטריד, נטילת נשק וכאשר מדובר באלימות במשפחה ניתן לחייב את המורחק בטיפול מניעתי/ שליטה בכעסים וכו'.

מומלץ להגיש בקשה שכזו באמצעות עו"ד המתמחה בדיני משפחה אשר ידע לנסח ולכלול את מסכת העובדות הרלוונטיות. כמו כן, ניתן להיות מיוצגים בדיון.

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן