סרבנות גט מה חשוב לדעת?

מהי סרבנות גט?

המונח "סרבנות גט" הינו מצב בו אחד מבני הזוג הנשואים מסרב לסיים את הנישואין על ידי מתן גט בהתאם לקביעת ההלכה היהודית, ובכך, הוא מונע מהצד השני, המבקש להשתחרר ממסגרת הנישואין, לפתוח דף חדש בחייו ואף להינשא מחדש. קיימות לא מעט סיבות אפשריות העומדות מאחורי בן / בת זוג המסרבים לשחרר את הצד השני לדרכו החדשה – חלקן סיבות רגשיות, ואחרות חומריות יותר, כדוגמת רצון של הסרבן/ית להשיג תנאים טובים בהסכם הגירושין, תנאים, שלרוב, אינם מגיעים לו / לה, במסגרת הסכם גירושין הוגן לשני הצדדים.

מה חשוב לדעת?

ברוב מקרי הגירושין ימנע בית הדין הרבני מפסיקה חדה וחד משמעית כי על הגבר לתת את הגט לאשתו. תחת זאת, בית הדין ניסח זאת במילים "רכות" יותר וישתמש במונחים כמו "מוטלת החובה" או "מומלץ".

החוק הישראלי מאפשר הטלתן של סנקציות מסוימות במקרים בהם בית הדין הרבני מורה על הגירושין, אולם, הן אינן מופעלות באופן אוטומטי בכל מקרה של סירוב, אלא יש להגיש בקשה להטילן, והשיקול בבחירת הסנקציה שתופעל על הסרבן, נתון בידיו של בית הדין הרבני. הסנקציות תוטלנה על הסרבן רק לאחר שמיעת טענות שני הצדדים בבית הדין הרבני.

הנקיטה בלשון זכר לאורך המאמר כאן היא מכוונת למדי, כי בעוד שהטלת סנקציות על בעל / גבר היא עניין שגור למדי, הטלת הסנקציות על אישה סרבנית, המסרבת לקבל את הגט מבעלה, דורשת אישור מידי נשיא בית הדין הרבני הגדול.

מהן הסנקציות האפשריות שניתן להטיל על סרבני גט?

סרבנות גט גוררת איתה לא מעט השלכות, שכן בית הדין רשאי להפעיל כנגד סרבני גט לא מעט סנקציות, ביניהן – ההגבלה על אפשרות היציאה מגבולות הארץ, ההגבלה בקבלת דרכון ישראלי או בהארכת תוקפו, הגבלות על רישיון נהיגה, הגבלות על היכולת לשמש במשרות שבשירות המדינה, הגבלה על אפשרויות העיסוק בתחומים בהם דרושים רישויים או היתרים על פי הדין, הגדרת סרבן הגט כ"לקוח מוגבל מיוחד" בבנקים, עיקול מיטלטלין ומקרקעין ועיכובים ועיקולים על קצבאות וגמלאות אותן מקבל סרבן הגט. בנוגע לסנקציה האחרונה, על סרבן הגט מופעל עיכוב ההולך וגדל ככל שעובר זמן רב ממועד הטלת צו ההגבלה – בחודש הראשון – עיכוב של עד 25% משיעור הקצבה / גמלה, בחודש השני – עיכוב של עד ל-50%, בחודש השביעי – עיכוב של עד ל-50% מהקצבה / גמלה, ולבסוף שלילה של כל מה שעוכב עד לאותו המועד. בית הדין הרבני אף רשאי, במקרים מסוימים להביא למאסרו של סרבן גט ולהטיל סנקציות הקשורות לתנאי המאסר עצמו ולביטול שחרור מוקדם.

האם ניתן לבקש פיצויים בגין סרבנות הגט?

סרבנות גט הוכרה כעוולת נזיקין בת פיצוי בבתי המשפט לענייני משפחה בלא מעט פס"דים שניתנו בעשור האחרון, כדוגמת תמ"ש (י-ם) 26190/08 ש.ז. נ' ד.ז. (2013) ודומים לו.

הצד המבקש לקבל גט, גבר או אישה, ניתנת האפשרות להגיש תביעת נזיקין בגין סרבנות גט. בתביעה כזו, דורש המסורב תשלום המהווה פיצוי כספי בשל הנזקים שנגרמו לה/לו בגין הסרבנות למתן הגט.

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן