הסכם גירושין- כל מה שחשוב לדעת

הסכם גירושין הוא למעשה הסכם הקובע כיצד בני הזוג המתגרשים וילדיהם המשותפים עתידים לחיות בשנים הבאות. הסכם הגירושין נתפר באופן פרטני לכל מקרה, בהתאם לנתונים הספציפיים ולסיטואציה. כך, למשל, הסכם גירושין שנערך עבור זוג המתגרש כשילדיו צעירים יהיה שונה למדי מהסכם גירושין הנערך עבור זוג המתגרש כשילדיו בגירים. הנתונים הפרטניים של הזוג המתגרש אף יהיו אלה שיקבעו מהם הנושאים שעליהם יושם הדגש בהסכם הגירושין.

מה כולל הסכם גירושין?

הסכם גירושין מתייחס לכל האספקטים העכשוויים (כדוגמת חלוקת הרכוש המשותף) ואף לכל האספקטים העתידיים בחיי בני הזוג המתגרש וילדיהם (כזמני שהות ומזונות ילדים). הסכם גירושין טוב יספק מענה ברור וחד משמעי, גם לסוגיות, אשר כרגע, בזמן עריכת ההסכם, עדיין נראות ממוקמות בעתיד הרחוק מאד, מנקודת הראייה של בני הזוג. כך, למשל, יוכנס בהסכם הגירושין סעיף הקובע מה קורה עם גיוסו של הילד, גם אם, כרגע, הילד המדובר עדיין בגן ילדים.

מי עורך את הסכם הגירושין?

במרבית המקרים, יש לערוך את הסכם הגירושין באמצעות עורך דין המתמחה בדיני משפחה ובעריכת הסכמים מסוג זה. כמובן שלבני הזוג המתגרשים יש חלק לא מבוטל בו, שכן, המטרה היא להגיע להסכם גירושין שעימו יוכלו כל הצדדים הנוגעים בדבר לחיות לאורך זמן. ההסכם אמור להביא את הצדדים המתגרשים להסכמה על הסוגיות והנושאים ולהניח עבורם את הבסיס הברור והמוסכם למערכת "היחסים" החדשה שנבנית ביניהם לאחר הגירושין.

האם ניתן לערוך את הסכם הגירושין בעצמכם, ללא עורך דין?

אפשר, אבל לא מומלץ. במקרים אחרים, נדירים יותר, בהם בני הזוג מתגרשים ברוח טובה ובהסכמה הדדית, בני הזוג יהיו אלה המגבשים בעצמם את הסכם הגירושין שלהם. אולם, יחד עם זאת, מאחר והמדובר בהסכם המחייב את בני הזוג המתגרשים למשך לא מעט שנים, רצוי שעורך דין המתמחה בהסכמי גירושין ומכיר ומתמצא בחקיקה הרלוונטית, יעבור עליו ויוודא שאין בו נקודות בעייתיות העלולות לצוץ בעתיד.

האם מספיקה חתימת הצדדים על ההסכם בכדי שיהיה תקף?

כל הסכם גירושין, בין אם הוא ערוך בידי עורך דין ובין אם לאו, מחויב בקבלת אישור על ידי בית דין רבני או בית משפט לענייני משפחה. רק לאחר מתן אישור זה, הסכם הגירושין מקבל תוקף מחייב כשל פסק דין. זו, אגב, נקודה נוספת לזכות עריכה מקצועית של הסכם הגירושין בידי עורך דין המתמחה בתחום, מכיוון שבאופן זה, קל הרבה יותר לנהל את הליך הגירושין באפיקים הנדרשים, במקום לנסות ולהבין לאיזו ערכאה צריך להגיש את ההסכם, כיצד להגיש אותו וכד'.

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן